<strong>האבולוציה של תגמולים בכרטיסי אשראי</strong>
Hands holding credit card and using laptop. Online shopping

האבולוציה של תגמולים בכרטיסי אשראי

כרטיסי אשראי החלו להגיע עם תוכניות תמלוגים בשנות ה-80 (בארה"ב, אצלנו זה קרה מאוחר יותר). אז, התוכניות היו פשוטות וכלליות, ובדרך כלל הציעו החזר כספי או נקודות כנגד רכישות. עם הזמן, התמלוגים הפכו מורכבים ומגוונים יותר, ובעיקר יותר מותאמים אישית ללקוחות שונים.

בשנים האחרונות צץ סוג חדש של תגמול: מטבעות קריפטוגרפיים. במקום נקודות, כרטיס אשראי קריפטו מתגמל את בעליו באמצעות ביטקוין או מטבעות אחרים, או יותר נכון – שברי מטבעות (כמו אגורות). כרטיסים אלה מאפשרים לצבור כמויות קטנות לאורך זמן.

מדוע חברות כרטיסי האשראי מאמצות את המודל הזה, ומה זה אומר על עתיד תוכניות התגמולים? כל התשובות במאמר.

מגמה הולכת וגוברת

כרטיס האשראי הראשון שהציע תגמולי קריפטו היה כרטיס Coinbase, שהושק ב-2019 על ידי בורסת הקריפטו הפופולרית בעלת אותו השם. הכרטיס מאפשר להרוויח עד 4% בחזרה על כל הרכישות, ללא עמלה שנתית.

מאז, עשרות כרטיסי אשראי קריפטו נוספים צצו בארצות הברית, בניסיון לעמוד בביקוש ולנוכח העלייה בשוק הקריפטו. אמנם מאז השוק ירד באופן ניכר, אך כרטיסים אלה עדיין מבוקשים, וגם לישראל הגיעה התופעה. חברת מקס השיקה כרטיס בשיתוף עם בורסת הקריפטו המקומית, ביטס אוף גולד.

למה זה קורה?

אחת הסיבות היא שמטבעות קריפטוגרפיים נכנסים יותר ויותר למיינסטרים. אנשים רבים עדיין משקיעים בנכסים דיגיטליים, וחברות כרטיסי האשראי משתמשות בתמלוגים כאלה כדי למשוך לקוחות חדשים.

סיבה נוספת היא שמדובר בהצעת ערך ייחודית. בניגוד לתוכניות תגמול מסורתיות, כמו כאלה שמציעות נקודות שניתן לממש עבור סחורה או נסיעות, מטבעות קריפטו שייכים לתחום ההשקעות. התמלוגים מספקים ריגוש, בכך שערכם עולה ויורד עם התמורות בשוק.

העתיד של תוכניות התגמולים

תמלוגי קריפטו ממש לא אמורים להיות המילה האחרונה בתחום, שהולך ומתפתח כל הזמן. חברות כרטיסי האשראי חושבות על הזמן על דרכים חדשות ועל שיתופי פעולה, שיעזרו להן למשוך ולשמר לקוחות.

מגמה אחת שככל הנראה תימשך, היא התאמה אישית של תוכניות תגמולים. עם עליית השימוש בביג דאטה ולמידת מכונה, חברות הכרטיסים מסוגלות לנתח את הרגלי ההוצאות וההעדפות של המשתמשים, וכך להציע תגמולים ייחודיים שיהיו רלבנטיים ומושכים יותר בעיני לקוחות בודדים.

לדוגמה, משתמש שרוכש לעתים קרובות בחנות מסוימת עשוי לקבל יחס המרה גבוה יותר לנקודות עבור רכישות שבוצעו באותה חנות, בעוד משתמש אחר שטס לחו"ל לעתים קרובות, עשוי לקבל תגמולים בצורת נקודות להזמנת טיסות או מלונות.

מגמה נוספת שצפויה להימשך, שכאמור כרטיס אשראי קריפטו הוא חלק ממנה, היא השילוב של תוכניות תגמול עם מוצרים פיננסיים אחרים, כגון חשבונות חיסכון, תיקי השקעות, או אפילו משכנתאות. זה יאפשר ללקוחות לזכות בתגמולים שתורמים אוטומטית ליעדים הפיננסיים ארוכי הטווח שלהם.

קשה לדעת בדיוק מה יקרה, אבל תרשו לנו להמר שיהיה מעניין מאוד.