<strong>האם יש דרך לבדוק כמה שווה הדירה שלי ואם כן, מהי? </strong>
House searching concept with a magnifying glass

האם יש דרך לבדוק כמה שווה הדירה שלי ואם כן, מהי? 

בשלבים מסוימים בחיים כל אחד שואל את עצמו כמה שווה הדירה שלי בין אם מדובר ברכישת דירה חדשה או אפילו במכירה של דירה. וכן, גם אם מדובר בבניין ישן. בכל אחד מהמקרים בהם אנו עוסקים בנכסים כאלו ואחרים, השאלה הזו צצה והיא רלוונטית מתמיד. למשל, אם מדובר על תהליך רכישת דירה נרצה לבחון אם המחיר תואם את מצב הדירה, את המיקום שלה ופרמטרים נוספים. במקרה של מכירת נכס נרצה לבדוק מהו שווי הנכס כדי לדעת באיזה מחיר לנקוב מול קונים פוטנציאליים.

הערכת שווי מקצועית היא הדרך לברר כמה שווה הדירה שלי

נתחיל מהסוף; הדרך הטובה ביותר לברר כמה שווה הדירה שלי היא לתת לאיש מקצוע לבדוק אותה בתהליך מעמיק הכולל חישוב משתנים שונים, לכל אחד מהם יש השפעה על מחיר הנכס. למשל מיקום הנכס, קומה, האם יש גישה לצירי תחבורה מרכזיים, מהו המצב הסוציו-אקונומי בסביבה, האם ישנה קירבה למוסדות חינוכיים וגופים אחרים, האם יש מעלית במבנה, מה לגבי מחסנים? יש עוד כל כך הרבה פרמטרים כאלו, כל אחד מהם חשוב וכאמור, משפיע על מחיר הנכס. 

מובן שאת כל המידע הזה קשה לדעת אם לא מדובר באיש מקצוע שלמד את התחום על בוריו, ועוסק בו שנים. כדי לא לפספס שום דבר ולוודא שהמסקנה שמגיעים אליה, כלומר המחיר שנוקבים בו בסופו של דבר הוא הגיוני, יש ליצור קשר עם איש מקצוע שיבצע את הערכת שווי הנכס. 

איך אפשר לדעת כמה שווה הדירה שלי בלי להשוות לאחרים?

אבל מה קורה כשאדם לא מעוניין לקבל את הליווי המקצועי הזה ולנסות להגיע למסקנות בעצמו? באופן טבעי כשאדם נדרש לבדוק את שווי הדירה שלו, יפנה לאתרים כמו יד 2 ולמחשבון שהוא מציע, בכדי לקבל תוצאות בתוך מספר שניות. העניין הוא שהשימוש במחשבונים האלה ממש לא מספיק כדי לענות על השאלה כמה שווה הדירה שלי מהסיבה שהתוצאה, לא תמיד מדויקת. 

עוד דבר שאנחנו נוטים לעשות, זה לחפש אחר דירות אחרות בסביבה שלנו שגם דומות לדירה שלנו מבחינת מספר חדרים, קומה ועוד, ולהשליך את המידע שמצוין שם על הנכס שלנו. אבל מה לגבי כל מה שלא כתוב במודעה? קליטת אינטרנט לא משהו, העובדה שאין חנייה בבניין ופרמטרים נוספים שחשוב לציין, אך לא מעט ישראלים "שוכחים" מהם. במקום להלביש את המידע שמצוין במודעה שמצאה חן בעיננו על המודעה שלנו (וכמובן להעלות טיפה את המחיר כמו שישראלים אוהבים).

ומה אם נגיד שייתכן שיש עוד לא מעט גולשים, כולל אלו שאנחנו מביטים במודעות שלהם כעת, שעשו בדיוק את אותו דבר? המשמעות היא שהרשת מלאה בדירות למכירה שהמחיר שלהן אינו תואם כלל את מצב הנכס! הרי אין 2 דירות דומות, גם אם הן נבנו בהתבסס על אותה תכנית, סביר שמי שמתגורר בהן עכשיו עשה בהן לא מעט שינויים כך שמדובר בשני נכסים שונים לחלוטין. 

לכן, רגע לפני שמוסיפים עוד 0 למחיר שתכננו לנקוב בו, כדאי לקחת בחשבון 2 סיבות שבגללן מחיר גבוה מידי, עלול רק להזיק יותר מאשר להועיל. בואו נבין למה:

  • הקונים הפוטנציאליים הם לא פראיירים – סביר שיעברו אצלכם לא מעט קונים שמתלבטים, שתוהים, שלא בטוחים. כאלו שרגע לפני סגירת העסקה יחשבו שנית ויקחו את הזמן. לכם אין זמן לקונים שכאלה, הבעיה היא שברגע שיגיע אדם רציני שביצע מחקר ויודע מהו טווח המחירים המומלץ לנכס כמו שלכם, המחיר הגבוה פשוט ירחיק אותו ויחד איתו, גם את המכירה. 
  • תקשיבו לסטטיסטיקה – נתונים, היסטוריה ובעיקר סטטיסטיקה, מראה שמחיר גבוה מידי לא יהיה המחיר הסופי לעולם. קצת כמו באולמי אירועים, כשנוקבים במחיר למנה – ברור לכולם שלא מדובר במחיר הסופי ואז מתחילה התמקחות. העניין הוא שכשמדובר במכירת דירה חשוב לא לחתוך את המחיר באופן חד מידי, או שמא הדבר ייראה כאילו מנסים להיפטר מהנכס ואז צצים סימני שאלה בנוגע לטיב הנכס. 

אוקיי, השתכנעתי. איך מוצאים שמאי מקצועי?

כעת כשברור גם לך שתהליך מכירה או רכישה של דירה זה משהו שממש לא הולך ברגל ודורש לא מעט השקעה, הגיע הזמן למצוא את איש המקצוע שיבצע את הבדיקה עבורך. מחיר הבדיקה אגב, משתנה בהתאם למורכבות שלה ולפרמטרים נוספים כגון סוג הנכס, אזור ועוד. כדי למצוא את השמאי המעולה שיצליח לענות על השאלה כמה שווה הדירה שלי סוף סוף, כדאי להשקיע במעבר על מנוע החיפוש, למצוא ביקורת והמלצות וליצור קשר לשיחת היכרות ראשונה. 

נכון שלא מדובר בקניות בסופר, אבל ברגע שניגשים לתהליך נכון – אפשר למכור או לקנות דירה בצורה שמאזנת בין הוצאות שמתאימות לתקציב, או מצד שני לשווי הדירה בפועל. אל תהססו, צרו קשר עוד היום עם שמאי מקצועי ותיפרדו לשלום מכאב הראש הכרוך בתהליך רכישה או קנייה של דירה בישראל.