הגעתם לגיל 60? תיקון 190 זה הרווח הגדול של הגמלאים
תיקון 190

הגעתם לגיל 60? תיקון 190 זה הרווח הגדול של הגמלאים

חיסכון לטווח ארוך הוא מרכיב חשוב בהיערכות לשלבי החיים שבהם קשה יותר להתפרנס מעבודה שוטפת. זהו גם אינטרס מובהק של המדינה, שמעדיפה שהפרטים ידאגו לעצמם במקום שהיא תיאלץ לטפל בהם בגיל מבוגר, ולכן נקבעו הטבות מס רבות שנועדו גם לעודד את החיסכון לגיל הפרישה וגם לסייע לחוסכים למצות את ההשקעה. הטבות אלה זכו לכינוי "תיקון 190" משום שהן מפורטות בתיקון זה לפקודת מס הכנסה שנכנס לתוקף ב-2012 (אבל גם היום, כמעט עשור אחרי יש עדיין ישראלים בגילאים הרלוונטיים שעדיין לא מנצלים אותו, וחבל).

קופת גמל להשקעה עם פטור מלא ממס רווחי הון

אחד הסעיפים החשובים ביותר במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הוא זה שמאפשר לכל אחד ואחת, בכל גיל, לחסוך כסף בעזרת מכשיר פיננסי שנקרא קופת גמל להשקעה.

היתרון המשמעותי ביותר של מכשיר זה בא לידי ביטוי בגיל מבוגר: כשמגיעים לגיל 60, ניתן למשוך את כספי החיסכון, כולל כל הרווחים שהצטברו, במתכונת של קצבה חודשית. בדרך זו אין צורך לשלם מס רווחי הון על התשואה שהניבה קופת הגמל, כך שמדובר בהטבה בשווי של אלפי שקלים ולפעמים אפילו עשרות אלפים. בנוסף גם הקצבה החודשית עצמה פטורה ממס.

חשוב לציין כי ניתן למשוך את כל הכספים בבת אחת בכל נקודת זמן. אם המשיכה מתבצעת אחרי גיל 60, נדרש תשלום של מס רווחי הון בשיעור 15% בלבד (בתנאי שלגמלאי כבר יש פנסיה חודשית בגובה 4,500 ש"ח לפחות). עוד כדאי לדעת שהסכום המרבי אותו ניתן להפקיד בשנה לקופות גמל להשקעה הוא כ-71,000 ש"ח וכי ישנה בחירה בין מסלולי השקעה שונים בהתאם לרמת הסיכון שכל חוסך מוכן לקחת על עצמו.

העלאת שיעור הפטור ממס הכנסה על הפנסיה החודשית

הטבה נוספת שמציע תיקון 190 לגמלאים היא ההעלאה ההדרגתית של שיעור הפטור ממיסים על הפנסיה שלהם. אם ב-2011, לפני כניסת התיקון לתוקף, עמד שיעור הפטור על 35% בלבד, החל מ-2020 הוא כבר 52% וב-2025 תתבצע קפיצת מדרגה נוספת ל-67% – כלומר שני שליש מהקצבה המזכה יהיו פטורים בכל מקרה מחבות מס, וכך לגמלאים יישאר יותר כסף פנוי.

סעיף אחר שכדאי לקחת בחשבון עוסק באפשרות להשאיר כספי פיצויים בקופת הגמל כשעוזבים מקום עבודה. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מומחים לתכנון פרישה כדי להגיע לשלב הזה בחיים עם מקסימום משאבים כספיים אפשריים.